سبد خرید

تخفیف ویژه برای خریدهای بالای 2 میلیون تومان

جستجو ها

به مشاوره و پشتیبانی نیاز دارید؟

پشتیبانی فقط واتس آپ: 09109661422

آیا اشعه مایکروفر برای انسان ضرر دارد؟

آیا اشعه مایکروفر برای انسان ضرر دارد؟

آیا اشعه مایکروفر برای انسان ضرر دارد؟

چندین سال است که با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن شهر نشینی، زمان برای مردم اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده و به طبع آن افراد زمان کمتری را نیز برای آشپزی خواهند داشت. همین دلیل کافی بود تا مایکروفر نیز مانند یخچال و لباسشویی به پای ثابت آشپزخانه مردم سراسر دنیا تبدیل شود که روز به روز نیز به تعداداستفاده کنندگان این وسیله پرکاربرد اضافه میشود.

مایکروفر ها با گذشت زمان تغییرات زیادی داشتند، از کوچک شدن و سبک شدن آنها گرفته تا زیبا تر شدن و همچنین اضافه شدن قابلیت هایی همچون گریل، کانوکشن، پخت ترکیبی و … . اما ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که آیا اشعه مایکروفر برای انسان ضرر دارد؟  برای پاسخ به این سوال با این مقاله همراه باشید.

——————————————————–

اکنون بیش از 70 سال از ساخت نخستین مایکروفر (ساخته شده در سال 1947) میگذرد و بعد از ساخته شدن نمونه های خانگی هنوز گزارشی از آسیب حاد مایکروفر به انسان گزارش نشده است، اما این سوال هنوز مطرح است که

آیا اشعه مایکروفر برای انسان ضرر دارد؟

آیا اشعه مایکروویو میتواند اثرات مزمن و طولانی مدت (مانند ایجاد سرطان) بگذارد؟ 

آیا اشعه مایکروفر در غذا باقی می ماند؟

——————————————————–

ابتدا با هم به نوع اشعه تولید شده توسط مایکروفر نگاه کنیم:

در محیط اطراف ما امواج الکترومغناطیسی در حرکت هستند که چشم ما فقط قادر به دیدن طیف خاصی از آن می باشد. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید اشعه مایکروفر طیف دسته ریز موج ها در کنار امواج موبایل، وای فای و تلفن های بیسیم قرار دارد. پس از نظر خطراتی که برای سلامتی دارد نیز در همان رده قرار میگیرد.

اما تفاوت اصلی بین این دو موج در این است که اشعه تولید شده دستگاه مایکروفر به طور اختصاصی باعث داغ شدن آب میشود، و قسمت اعظم بدن انسان نیز از آب تشکیل شده است، پس تابش طولانی مدت اشعه بر روی بدن باعث سوختگی خواهد شد. اما این اتفاق تقریبا هیچ وقت نمی افتد؟ چرا؟؟؟؟

چند دلیل اصلی وجود دارد: 

1. اشعه مایکروفر از فلزات عبور نمیکند و درب تمامی مایکروفر ها با یک لایه فلزی پوشیده شده است پس موج داخل مایکروفر راهی به بیرون ندارد.

2. در صورتی که درب مایکروفر به هر دلیلی باز شود، دستگاه به صورت اتوماتیک(توسط میکروسوویچ) خاموش میشود.

3. کانال های هدایت امواج مایکروفر طوری طراحی شده اند که هنگامی که غذا داخل مایکروفر است تمامی اشعه به سمت غذا هدایت شده و توسط آن جذب می شود و اشعه ای وجود نخواهد داشت که بخواهد از دستگاه خارج شود.

4. طبق تحقیقاتی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) منتشر کرده است، استاندارد فدرال (21 CFR 1030.10) میزان اشعه ای که می تواند از یک مایکروفر در طول عمر خود نشت شود، 5 میلی وات (میلی وات) تابش مایکروویو در هر سانتی متر مربع با فاصله تقریبی 2 اینچ از سطح اجاق است.  این حد بسیار کمتر از حد شناخته شده برای آسیب رساندن به انسان است. 

5. همچنین طی همین مقاله از FDA ، انرژی اشعه مایکروفر نیز با دور شدن از منبع تابش یا همان مگنترون، به طور چشمگیری کاهش می یابد. به صورتی که انرژی یی که اشعه در فاصله 20 اینچی (نیم متری) خواهد داشت حدودا یک صدم انرژی یی است که در فاصله 2 اینچی دارد. 

و حال سوال آخر

 آیا اشعه مایکروفر در مواد غذایی میماند؟

در جواب به این سوال نیز تمامی موسسات بزرگ دنیا مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا(FDA) ، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سایت جهانی سرطان (Cancer.net) با انتشارات مقالات و تحقیقاتی به این سوال پاسخ داده اند که هیچ گونه اشعه ای داخل مواد غذایی که درون مایکروفر قرار گرفته اند نمی ماند. مثالی که سازمان جهانی بهداشت برای این موضوع زده، این است که یک لامپ را در نظر بگیرید، آیا وقتی خاموش میشود نوری باقی می ماند؟

خب امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشه. اگه بازم سوالی داشتید توی قسمت نظرات یا پرسش و پاسخ مطرح کنید. پیشنها میکنیم مقاله مگنترون چیست را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *