سبد خرید

تخفیف ویژه برای خریدهای بالای 2 میلیون تومان

جستجو ها

به مشاوره و پشتیبانی نیاز دارید؟

پشتیبانی فقط واتس آپ: 09109661422

راهنمای استفاده از مایکروفر

علت گرم نکردن مایکروفر

مایکروفرها وسایلی هستند که در سریعتر و بهتر شدن زندگی بشر تاثیر خاصی دارند. چه در منزل و چه در محیط کار می توانیم در مدت زمان کوتاهی غذای خود را گرم کرده و در وقت صرفه جویی نماییم. اما گاهی به این مشکل برمی‌خوریم که وقتی دکمه استارت را می زنیم مایکروفر شروع به کار می کند چراغ مایکروفر روشن می شود، سینی می چرخد همه علائم کارکرد مایکروفر وجود دارد، اما غذا گرم نمی شود.  این مسئله دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در این مقاله به بررسی علت گرم نکردن مایکروفر خواهیم پرداخت.

علت گرم نکردن مایکروفر در درجه اول و قبل از هر چیز می تواند به عملکرد های ولتاژ دستگاه مربوط شود. مدار های ولتاژ از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • مگنترون یا لامپ اشعه
  • ترانس های ولتاژ
  • خازن های ولتاژ
  • دیود
  •  رابط یا فیوز های ولتاژ

اگر هر کدام از قطعات که بسوزد و کار نکنند  باعث عمل نکردن مدار های ولتاژ شده و در نتیجه مایکروفر غذا را گرم نمی کند اما عمدتاً ایراد گرم نشدن غذا در مایکروفر به مگنترون دستگاه بر می گردد.

لامپ مگنترون

قطعه ای که بیشترین خرابی را دارد و در واقع عمرش به اتمام می‌رسد لامپ مگنترون است. مگنترون یا لامپ اشعه وظیفه انتقال امواج به داخل مایکروفر و گرم کردن غذا را به عهده دارد. این قطعه  عمر محدودی دارد که از یک سال تا شاید ۱۴  الی ۱۵ سال (به تجربه) متفاوت است. مگنترون قابل تعمیر نیست و  انواع و اقسام مختلفی دارد.

بر اساس  کشور سازنده (چین کره مالزی تایلند ژاپن انگلستان و …)

بر اساس کد یا شماره (کد مدل قطعه )

  • مگنترون 2m246
  • مگنترون 2m214
  • مگنترون om75
  • مگنترون 236m1

در واقع از روی  این کدها  می توان متوجه نوع مگنترون و برند آن شد.البته از برخی کد ها به صورت مشترک می توان استفاده کرد مثلاً ۲۴۸ گالانز را با ۲۴۶ ال جی جایگزین کنیم طبیعتا همه مگنترون ها در بازار موجود نیستند از جایگزین آن ها استفاده می کنیم. البته بعضی مگنترون ها مانند پاناسونیک اینورتر قابل جایگزینی با مدل های دیگر نیستند.

تست مگنترون

به منظور تست سلامت مگنترون دو مورد را باید بررسی کنیم هرچند ممکن است این دو تست در صورت اوکی بودن سلامت مگنترون را به ما نشان ندهند. اولین مورد تست ظاهری مگنترون است.دو آهنربای مگنترون بایستی سالم باشند و اثری از ترک یا شکستگی روی آنها نباشد.اگر هریک از آنها شکسته باشد مگنترون آسیب دیده و خراب است. همچنین آنتن مگنتران بایستی کاملا سالم و بدون آثر سوختگی روی آن باشد. از نظر الکتریکی مقاومت بین دو سر مگنترون مقدار بسیار کوچکی (حدود 1 اهم) باشد و بین پایه ها و بدنه مگنترون اتصال کوتاه وجود نداشته باشد. این تست ها را میتوان توسط یک اهمتر ساده انجام داد.

ترانس های ولتاژ

ترانس های ولتاژ وظیفه تغذیه مگنترون را به عهده دارد و در اثر سوختن ترانس  مدار های ولتاژ از کار می افتد و مایکروفر غذا را گرم نمیکند.ترانس معمولا دو ایراد پیدا میکند

  • بوی سوختن درون دستگاه مانند بوی سوختن سیم
  • سر و صدای نامتعارف و خیلی زیاد

در دو حالت ترانس معیوب شده و باید تعویض شود.

خرابی ترانس کمتر شایع است.حتماً بایستی در تست احتیاط کرد زیرا  در اثر برق گرفتگی با ولتاژ بالا احتمالا مرگ بسیار بالاست.

تست ترانس های ولتاژ مایکروفر

از آنجا که تست گرم (حالت روشن) ترانس مایکروفر بدون دستگاه های اندازه گیری مخصوص های ولتاژ کار بسیار خطرناکی است انجام این کار را توصیه نمی کنیم.شما میتوانید با اهمتر مقاومت سیم پیچ های ترانس را اندازه گرفته و در صورت مشاهده مقادیر زیر به سلامت ترانس های ولتاژ پی ببرید.فیش های ترانس را جدا می کنیم.

مقاومت سیم پیچ اولیه(ضخیم تر) حدود 3-5 اهم

مقاومت سیم پیچ ثانویه(نازک تر) حدود 140 الی 150 اهم (مقاومت بین فیش تک و بدنه ترانس اندازه گیری شود)

پایین بودن مقاومت سیم پیچ ثانویه یا مدار باز بودن آن نشان دهنده سوختن ترانس مایکروفر است.

خازن

خازن  معمولاً خیلی کم تر میسوزد و خراب میشود از نظر ظاهری ممکن است باد کند.خازن را  می توانیم با یک دستگاه خازن سنج را تست کنیم. حتما قبل از تست بار خازن را تخلیه کنید که دستگاه آسیب نبیند.

دیود

دیود وظیفه دو برابر کردن  ولتاژ  را به کمک خازنبه عهده دارد. میتوانیم دیود را با کمک لامپ و برق سری تست کنیم. در حالت اگر دیود سالم باشد نور لامپ کم شده ( تقریبا نصف) و حالت پرش دارد.

رابط یا فیوز های ولتاژ

معمولا وقتی مگنترون اتصال کوتاه می شود اگر فیوز عملکرد خوبی داشته باشد می سوزد و مانع آسیب رسیدن به بقیه مدار میشود.فیوز های ولتاژی که داخل رابط قرار دارد معمولا قابل تعویض است البته اگر با تعویض این فیوز مجددا سوخت یا عمل گرم کردن انجام نگرفت سایر قطعات آسیب دیده و معیوب هستند و با انجام تست مشخص و تعویض شوند.

مدار فرمان و برد مایکروفر

اگر با انجام تست متوجه شدید که مدار های ولتاژ دستگاه سالم است اما همچنان ایراد گرم نکردن ماکروفر بر طرف نشده می توان نتیجه گرفت مدار فرمان و یا برد خراب است.

معمولا برد و مدار فرمان قابل تعمیر هستند که البته بایستی دستگاه یا برد به تعمیرگاه ارسال شود.

توصیه ایمنی کار با مایکروویو

اگر با اصول کار با های ولتاژ آشنایی ندارید اقدام به کار و تعمیر نکنید چرا که باز کردن برد مایکروفر به دلیل ذخیره مقدار زیادی بار الکتریکی ممکن است خطر مرگ نیز داشته باشد. برای این کار بهتر است از متخصصین مجرب و کاربلد کمک بگیریم. متخصصین گلدپارت با تکیه بر دانش فنی و علمی و همچنین سالها تجربه در زمینه تعمیر مایکروفر، جهت مشاوره و مراجعه حضوری در خدمت شما هستند. شما می توانید برای این منظور به صفحه ثبت درخواست تعمیر مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *