سبد خرید

تخفیف ویژه برای خریدهای بالای 2 میلیون تومان

جستجو ها

به مشاوره و پشتیبانی نیاز دارید؟

پشتیبانی فقط واتس آپ: 09109661422

تعمیر و نگهداری مایکروفر

تعمیر و نگهداری از مایکروفر

اگر به استفاده از مایکروفر برای گرم کردن و یا پختن غذا عادت دارید، فقط کافیست به نبود مایکروفر در اشپزخانه فکر کنید تا متوجه لزوم نگهداری صحیح از آن شوید. مایکروفرها به دلیل سرعت بالایی که در پخت و گرم کردن غذا دارند به یکی از مهمترین وسایل در اشپزخانه های مدرن تبدیل شده اند.

یکی از مهمترین موارد برای بالا بردن طول عمر مایکروفر آگاهی در رابطه با نحوه تعمیر و نگهداری از مایکروفر است. شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که به دلیل توانایی حل مشکلات برخی از دستگاه های الکترونیکی و به اصطلاح فنی بودن، تصورتان این است که از پس تعمیر مایکروفر نیز بر می آیید اما باید بدانید که مایکروفر ها به دلیل تولید اشعه الکترومغناطیسی می توانند باعث ایجاد اسیب های جبران نا‍پذیری به افراد شوند. پس اگر دستگاه مایکروفر شما به هر دلیلی نیاز به تعمیر دارد بهتر است بدون داشتن دانش فنی غیر تخصصی، قاب دستگاه را باز نکنید تا در معرض تابش الکترومغناطیسی دستگاه قرار نگیرید.

نگهداری از مایکروفر

در ادامه این مقاله ابتدا راهنمای استفاده از مایکروفر را به شما آموزش می دهیم و بعد از آن نحوه نگهداری و رفع ایرادات ابتدایی دستگاه را بررسی خواهیم کرد.

چطور از مایکروفر استفاده کنیم؟

برای استفاده صحیح از مایکروفر چند اصل کلیدی وجود دارد:

  • نکته اول که بسیار حائز اهمیت است این است که استفاده از قطعات فلزی مثل قاشق و … در دستگاه باعث ایجاد جرقه، آسیب به سیستم برق رسانی و در نتیجه خرابی مایکروفر و حتی گاهی آتش سوزی خواهد شد. پس در اولین مرحله برای استفاده ازمایکروفر بهتر است از ظروف مخصوص مایکروفر استفاده شود.
  • دستگاه را در حالت موج و یا مایکروفر به صورت خالی بدون ماده غذایی روشن نکنید. موج الکترومغناطیسی بعد از ساطع شدن باید جایی برای نفوذ داشته باشد. اگر مواد غذایی در داخل مایکروفر وجود نداشته باشد این موج به قطعات دستگاه نفوذ ‍پیدا کرده و باعث صدمه به دستگاه خواهد شد.
  • کاغذ میکا مایکروفر را با چربی زدایی تمیز نگه دارید چرا که با وجود آلودگی و چربی روی کاغذ میکا با هر بار گرم کردن غذا ممکن است الودگی وارد غذای شما شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است مقاله نحوه نظافت مایکروفر را مطالعه نمایید.

آیا اشعه مایکروفر برای انسان مضر است؟

از زمانی که مایکروفر وارد ایران شده تا به امروز هنوز مقاله علمی با هدف تایید مضر بودن این دستگاه منتشر نشده است. اما موقعی دستگاه مایکروفر مضر می شود که از سیستم عملکردش آگاه نباشیم. دستگاه مایکروفر تولید کننده موج است که این موج باعث ارتعاش مولکول های آب و روغن و تولید گرما در آنها می شود و به تنهایی ضرری برای سلامت انسان ها نخواهد داشت.

نگهداری مایکروفر صرفا نظافت مایکروفر نیست در بدنه داخلی بعضی از مایکروفر ها المنت هایی هست که برای گریل کردن و یا پختن پنیر پیتزا و … استفاده می شود. اگر در هنگام استفاده از مایکروفر از در‍‍‍‍پوش غذا استفاده نکنید، سطح این المنت ها با مواد غذایی پوشیده شده و در استفاده های بعدی مایکروفر بوی بدی خواهد گرفت، پس با استفاده از در‍پوش مایکروفر، صرفاً با شستن این در ‍پوش می توانیم از این اتفاق در امان باشیم. اگر به هر دلیلی از در‍پوش استفاده نمی کنید پس از هر بار استفاده از مایکروفر المنت های گریل را با یک دستمال تمیز کنید تا چربی و روغن از سطح آن پاک شود.

استفاده از محافظ برقی مناسب

استفاده از محافط های با توان پایین نه تنها به سلامت دستگاه کمکی نمی کنند بلکه ممکن است برای دستگاه آسیب زا باشند. محافظ های برقی پایین تر از ۵ امپر برای استفاده در مایکروفر و مایکروویو مناسب نیستند. محافظ های بالاتر از ۸ امپر که بیشتر برای مصارف صنعتی از آنها استفاده می شود برای استفاده در مایکروفر مناسب تر هستند

تمیز نگه داشتن صفحه کلید مایکروفر

اگر بیشتر مواقع از گزینه  quick start برای استفاده از مایکروفر استفاده می کنید به مرور زمان این دکمه چه به طور لمسی و چه در نوع دکمه مستهلک می شود و از کار میفتد. پیشنهاد ما این است که برای استفاده از مایکروفر از دکمه های مختلف برای تنظیمات یا از دکمه power level استفاده کنید و در نهایت از دکمه start استفاده کنید تا فشار روی یک دکمه نباشد. خوب است بدانید که چربی و جرم از لا به لای دکمه ها وارد بخش پشتی برد مایکروفر می شود و به مرور زمان باعث از کار افتادن این بخش از دستگاه خواهد شد. بهتر است از یک سوزن برای تمیز کردن درزهای دکمه های استفاده کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله علت کار نکردن صفحه لمسی مایکروفر را مطالعه فرمایید.

جلوگیری از تکان شدید دستگاه

نکته دیگری که برای استفاده از مایکروفر باید در نظر داشته باشید این است که دستگاه را حدالمقدور کمتر تکان دهید. مایکروفر شامل قطعاتی است که به ضربه و تکان های شدید حساس است. یکی از این قطعات مگنترون می باشد که بسیاری از مواقع در اثر جایجایی غیر اصولی آسیب می بیند. مایکروفرها جزو مدرن ترین وسیله های اشپزخانه هستند که برای استفاده صحیح و سالم نگه داشتن آنها باید ظرافت بیشتری داشته باشیم.

تعمیر مایکروفر
Worker repairing microwave oven in kitchen, closeup

لامپ مناسب برای مایکروفر و نحوه تعویض آن

یکی دیگر ازخطراتی که ممکن است افراد در معرض آن قرار داشته باشند تعویض غیر اصولی لامپ مایکروفر است. بسیاری از افراد هنگام سوختن لامپ مایکروفر، می خواهند با تکیه بر توان فنی خود لامپ را تعویض کنند. بد نیست بدانید که مایکروفر ها های ولتاژ هستند و حتی وقتی از برق کشیده می شوند یک بار الکتریکی شدید دارند که ممکن است باعث ایجاد شوک به بدن انسان شوند.

توجه داشته باشید که برای تعویض مایکروفر از لامپ مخصوص مایکروفر استفاده کنید و به میزان ولتاز و توان لامپ مورد استفاده از مایکروفر دقت کنید. معمولاً لامپ های مایکروفر دارای ولتاژ ۲۲۰ ولت و توان ۱۵ وات هستند. پیشنهاد می کنیم برای این کار از تکنسین های مجرب استفاده کنید.

تا به اینجای مقاله ما تعمیرات اولیه و نحوه نگهداری از مایکروفر را بررسی کردیم در ادامه به بررسی نحوه تعمیر تخصصی مایکروفر خواهیم پرداخت.

تعمیر مایکروفر

تعمیر مایکروفر
Young repairman fixing and repairing microwave oven

تعمیر مایکروفر نیاز به دانش فنی خاص خودش دارد. بسیاری از وسایلی که در منزل استفاده می کنیم دارای قطعات دوار هستند مثل مخلوط کن ها، آبمیوه گیری ها، آسیاب ها و … بعضی از این وسایل هم دارای سیستم های تبرید هستند مثل یخچال ها و کولر ها و فریزرها و … . اما مایکروفر سیستم خاصی دارد و یک سیستم کاملاً الکتریکی است که تمام اجزای آن به واسطه الکتریسته کار می کند و شامل چند بخش می شود که در این قسمت به معرفی برخی از اجزای اصلی این دستگاه خواهیم پرداخت شما می توانید با مراجعه به فروشگاه گلدپارت از جزئیات بیشتر این اجزا مطلع شوید.

معرفی مجموعه ای از اجزای مایکروفر

  • های ولتاژ دستگاه: بخشی که ولتاژ بالای الکتریسته را می گیرد و آن را تبدیل به موج می کند.
  • برد دستگاه: بخشی که برای استفاده از مایکروفر از آن استفاده می کنیم و شامل دکمه های لمسی و یا برجسته می باشد.
  • سیم کشی دستگاه: بخشی که تمام اجزای دستگاه را به یکدیگر متصل می کند.
  • چرخنده دستگاه: موتور دمپه جوجه گردان و …
  • بدنه دستگاه: مکانی که تمام قطعات روی آن سوار می شوند و شامل کانالی که موج را به داخل دستگاه هدایت می کند
  • فن دستگاه: که باعث خنک شدن موتور دستگاه می شود.
  • موتور گردون دستگاه: موتوری که سینی دستگاه را می چرخاند.
  • شفت و کوپلینگ دستگاه: موتور کف را به سینی می چسباند و باعث چرخیدن سینی می شود.
  • ریل سینی: ریلی است که زیر سینی قرار می گیرد و وزن سینی را تحمل می کند.
  • سینی مایکروفر: سینی که ظرف غذا روی آن قرار می گیرد و بسته به نوع دستگاه از جنس فلزی یا سرامیکی می باشد.
  • لامپ مایکروفر: بدنه داخلی مایکروفر را روشن می کند.

شناخت کلی این مجموعه می تواند به رفع ایرادات جزئی دستگاه کمک می کند با این حال مشکلات عمده تری هم وجود دارد که برای حل آنها بهتر است از تکنسین های فنی متخصص کمک بگیرید. در این مقاله به بررسی برخی از مشکلات شایع در استفاده از مایکروفر و علت آنها خواهیم پرداخت.

علت روشن نشدن مایکروفر

می تواند از پریز برق دو شاخه برد ورودی برد فرمان برد تغذیه سیم کشی و موارد بسیاری باشد پس اگر دستگاه شما روشن نمی شود تصویر نکنید که با تعویض فیوز دستگاه تعمیر می شود لطفا دقت نمایید که گاهی اوقات با قراردادن فیوز یا حتی بدتر از آن گذاشتن چندرشته سیم که کاری غیر حرفه ای هست صدمه جدی به دستگاه و حتی فرد تعمیر کار وارد خواهد کرد.

علت گرم نکردن مایکروفر

برخی اوقات افراد متوجه می شوند که تمامی عملکردهای دستگاه مایکروفر به درستی کار می کنند اما غذا در مایکروفر گرم نمی شود. در اکثر اوقات گرم نشدن غذا در مایکروفر به دلیل مشکل در های ولتاژ دستگاه است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به موج الکترومغناطیسی را بر عهده دارد. اگر اطلاعات کافی در رابطه با نحوه گرم کردن غذا در مایکروفر ندارید، مقاله آموزش گرم کردن غذا با مایکروفر به شما کمک خواهد کرد.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر

نچرخیدن سینی مایکروفر می تواند علت های بسیاری از جمله خرابی برد فرمان، خرابی موتور کف و یا مشکل در سیم کشی دستگاه و حتی خرابی کلیدهای ایمنی داشته باشد.

علت روشن نشدن لامپ مایکروفر

در بسیاری از موارد این مشکل به دلیل سوختن لامپ مایکروفر است که با تعویض لامپ مشکل حل خواهد شد اما برخی اوقات هم می تواند از خرابی برد مایکروفر باشد که نیاز به بررسی دارد و بهتر است از تکنسین های مجرب در این زمینه کمک بگیرید. شما می توانید با تکیه بر توان متخصصین گلدپارت با کمترین هزینه ممکن ایراد دستگاه خود را حل کنید برای دریافت مشاوره تلفنی به صفحه ثبت درخواست تعمیر مراجعه فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

علت جرقه زدن مایکروفر

علت جرقه زدن مایکروفر

برخی اوقات هنگام گرم کردن غذا مایکروفر جرقه می زند. یکی از علت های این جرقه می تواند رسوب چربی و جرم در فیلتر یا کاغذ میکا می باشد. زمانی که کاغذ میکا مایکروفر خود را تمیز نکرده باشید، چربی ها و جرم ها روی این فیلتر جمع خواهند شد و با بر اثر گرمای اشعه به این قسمت چربی می سوزد و به مرو زمان شروع به جرقه زدن خواهد کرد.

علت صدای شدید دستگاه مایکروفر

یکی از علت های ایجاد صدای دستگاه، تراز نبودن جایگاه قرارگیری دستگاه است که باعث لرزش و ایجاد صدا در مایکروفر می باشد پس دقت کنید هنگام جانمایی دستگاه تمامی پایه های دستگاه تراز باشند. در برخی موارد نیز صدای دستگاه می تواند نشانی از ایراد فنی دستگاه در بخش های ولتاژ  یا بخش موتور چرخ یا فن باشد که برای فهمیدن این موضوع بهتر از تکنسین ها و متخصصین مجرب استفاده کنید. شرکت گلدپارت با بهره گیری از توان و تخصص نیروهای متخصص دانشگاهی و همچنین سالها تجربه در زمینه تعمیر انواع مایکروفر و مایکروویو، در حل ایرادات فنی دستگاه در کنار شما خواهد بود. شما می توانید برای کسب دریافت مشاوره رایگان و یا مراجعه حضوری به صفحه ثبت درخواست تعمیر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *